Evropska komisija je ugotovila, da je Apple kršil obveznost preprečevanja trženjskega usmerjanja v skladu z zakonom o digitalnih trgih in da je Meta kršila obveznost iz akta o digitalnih trgih, da potrošnikom omogoči izbiro storitve, ki uporablja manj njihovih osebnih podatkov. Zato je Komisija podjetjema Apple in Meta naložila globo v višini 500 milijonov EUR oziroma 200 milijonov EUR. Sklepa sta bila sprejeta po obsežnem dialogu z zadevnimi podjetji, ki jima je omogočil, da podrobno predstavita svoja stališča in argumente.
Odločitev o neizpolnjevanju obveznosti v zvezi s pogoji krmiljenja družbe AppleV skladu z aktom o digitalnih trgih bi morali imeti razvijalci aplikacij, ki svoje aplikacije distribuirajo prek Applove App Store, možnost, da stranke brezplačno obveščajo o alternativnih ponudbah zunaj App Store, jih usmerjajo k tem ponudbam in jim omogočajo nakupe.
Komisija je ugotovila, da skupina Apple te obveznosti ne izpolnjuje. Zaradi številnih omejitev, ki jih nalaga Apple, razvijalci aplikacij ne morejo v celoti izkoristiti prednosti alternativnih distribucijskih kanalov zunaj App Store. Podobno potrošniki ne morejo v celoti izkoristiti alternativnih in cenejših ponudb, saj Apple razvijalcem aplikacij preprečuje, da bi potrošnike neposredno obveščali o takih ponudbah. Družba ni dokazala, da so te omejitve objektivno potrebne in sorazmerne. Komisija je v okviru današnjega sklepa družbi Apple odredila, naj odpravi tehnične in komercialne omejitve za krmiljenje ter se vzdrži nadaljnjega neskladnega ravnanja v prihodnosti, kar vključuje ravnanje z enakovrednim ciljem ali učinkom. Pri globi, naloženi skupini Apple, se upoštevata resnost in trajanje neskladnosti.
Komisija je zaključila tudi preiskavo o obveznostih družbe Apple glede izbire uporabnikov, in sicer zaradi zgodnjega in proaktivnega sodelovanja družbe Apple pri iskanju rešitve za skladnost. Več informacij o teh odločitvah je na voljo
tukaj.
Sklep o neizpolnjevanju obveznosti v zvezi z modelom »soglasje ali plačilo« družbe MetaV skladu z aktom o digitalnih trgih morajo vratarji pridobiti privolitev uporabnikov za združevanje njihovih osebnih podatkov med storitvami. Uporabniki, ki ne privolijo, morajo imeti dostop do manj prilagojene, vendar enakovredne alternative.
Novembra 2023 je družba Meta uvedla binarni oglaševalski model „privolitev ali plačilo“. V skladu s tem modelom so lahko uporabniki Facebooka in Instagrama v EU izbirali med privolitvijo v kombinacijo osebnih podatkov za prilagojeno oglaševanje ali plačilom mesečne naročnine za storitev brez oglasov.
Komisija je ugotovila, da ta model ni skladen z aktom o digitalnih trgih, saj uporabnikom ni dal zahtevane posebne izbire, da bi se odločili za storitev, ki uporablja manj njihovih osebnih podatkov, vendar je sicer enakovredna storitvi »prilagojenih oglasov«. Model družbe Meta uporabnikom tudi ni omogočal, da bi uveljavljali svojo pravico do prostovoljne privolitve v združevanje svojih osebnih podatkov. Družba Meta je novembra 2024 po številnih izmenjavah mnenj s Komisijo predstavila še eno različico modela brezplačnih prilagojenih oglasov, ki ponuja novo možnost, ki naj bi za prikazovanje oglasov uporabljala manj osebnih podatkov. Komisija trenutno ocenjuje to novo možnost in nadaljuje dialog z družbo Meta ter jo poziva, naj predloži dokaze o učinku tega novega modela oglasov v praksi.
Brez poseganja v to tekočo oceno se današnji sklep o ugotovitvi neskladnosti nanaša na obdobje, v katerem je bila končnim uporabnikom v EU ponujena binarna možnost „privolitev ali plačilo“ le med marcem 2024, ko so obveznosti iz akta o digitalnih trgih postale pravno zavezujoče, in novembrom 2024, ko je bil uveden nov model oglaševanja družbe Meta. Pri globi, naloženi družbi Meta, se upoštevata tudi resnost in trajanje neskladnosti, pri čemer je treba opozoriti, da so današnje odločitve, sprejete proti družbama Apple in Meta, prve odločitve o neskladnosti, sprejete na podlagi akta o digitalnih trgih.
Komisija je ugotovila tudi, da spletna posredniška storitev družbe Meta Facebook Marketplace ne bi smela biti več določena na podlagi akta o digitalnih trgih. Odločitev je bila sprejeta na podlagi zahteve, ki jo je družba Meta predložila 5. marca 2024, za ponovno preučitev določitve družbe Marketplace. Komisija je po skrbni oceni argumentov družbe Meta ter na podlagi njenih dodatnih izvršilnih ukrepov in ukrepov stalnega spremljanja za preprečevanje uporabe storitve Marketplace med podjetji in potrošniki ugotovila, da je imela družba Marketplace leta 2024 manj kot 10.000 poslovnih uporabnikov. Družba Meta zato ne dosega več ustreznega praga, zaradi česar se domneva, da je Marketplace pomembna vstopna točka, prek katere poslovni uporabniki dosežejo končne uporabnike.
Družbi Apple in Meta morata odločitve Komisije izpolniti v 60 dneh, sicer jima grozi periodična denarna kazen. Komisija še naprej sodeluje z družbama Apple in Meta, da bi zagotovila skladnost s sklepi Komisije in aktom o digitalnih trgih na splošno.
Vir:
Evropska komisija