Ugotovitve nove raziskave Visa 2023 "Ultimate Convenience" (Ultimativna priročnost), izvedene v več evropskih državah, vključno z Združenim kraljestvom, Italijo, Španijo, Francijo, Švedsko in državami srednje in vzhodne Evrope, tudi v Sloveniji, kažejo, da generacija alfa, rojena med letoma 2010 in 2025, pričakuje bolj povezan svet, v katerem si bo mogoče na novo zamisliti lokalne skupnosti, kar bo vplivalo na to, kako mesta delujejo, kako jih podpirajo vlade in kako se upravlja njihovo gospodarstvo.
Preobrazba skupnosti in gospodarstev
Že čez štiri leta bodo na trg delovne sile vstopili prvi pripadniki generacije alfa. Medtem ko je generacija Z že imela globok vpliv na način delovanja podjetij, bo naslednja generacija vse skupaj premešala le še dodatno. Podatki kažejo, da si v Sloveniji tri četrtine (77 %) otrok, starih od 8 do 14 let, želi ustanoviti lastno podjetje, voditi majhno podjetje ali si zagotoviti "dopolnilen vir zaslužka", medtem ko jih je le 9 % odgovorilo, da bi raje delali za druge. To je v velikem nasprotju s trenutno strukturo delovne sile v Sloveniji, kjer 11 % zaposlenega prebivalstva dela zase, 89 % pa za druge, pri čemer število samozaposlenih narašča in je doseglo najvišjo raven, odkar ga spremljamo. Če se bodo stvari odvile tako, kot nakazujejo podatki, lahko generacija alfa v naslednjih petih do desetih letih popolnoma preobrazi delovanje podjetij in skupnosti.
Alenka Mejač Krassnig, direktorica družbe Visa za Slovenijo, pravi:
“Mlajše generacije bodo prisilile podjetja, vlade in nazadnje tudi gospodarstva, da spremenijo način razmišljanja in delovanja v prihodnosti. Do teh sprememb bo prišlo veliko hitreje, kot si večina predstavlja. Razumevanje pričakovanj v smislu bolj enostavnega in priročnega življenja je ključnega pomena za ohranjanje konkurenčnosti podjetij in gradnjo uspešnih gospodarstev. Gre za vznemirljivo obdobje za našo dejavnost, ko našim strankam in partnerjem pomagamo pri krmarjenju skozi te spremembe in pri pripravi na novo dobo poslovanja. Le tisti, ki se bodo hitro prilagodili, bodo uspešni pri izpolnjevanju potreb te nove generacije.”
Digitalna generacija, opolnomočena z umetno inteligenco
Raziskava družbe Visa kaže, kako te okoliščine vplivajo na finančno razumevanje nove generacije in njen odnos do ustvarjanja zaslužka, pri čemer se kot najpomembnejši elementi kažejo umetna inteligenca, digitalne izkušnje in trajnostni razvoj.
Ključne ugotovitve za Slovenijo v primerjavi z ugotovitvami iz Združenega kraljestva, Italije, Španije, Poljske, Francije in Švedske:
· Več kot tri četrtine (77 %) otrok je v zadnjem letu kaj zaslužilo, medtem ko je ta delež na Hrvaškem 58 %, v Italiji pa 63 %.
· Skoraj dve tretjini (63 %) jih je denar služilo s pomočjo tehnologije. Najpogostejše orodje za to so bili družbeni mediji (49 %), na drugem mestu pa so spletni prenosi (25 %). Na Hrvaškem sta tehnologijo za zaslužek uporabili dve petini (40 %) vprašanih, pri čemer so prednjačili družbeni mediji (31 %), sledili pa so spletno prenosi.
· Večina (71 %) devetletnikov navaja, da raje plačuje z gotovino. Do 14. leta starosti pa se vzorci plačevanja spremenijo, saj jih 56 % kot najljubši način plačila raje uporablja kartico ali mobilno denarnico.
· V Sloveniji 37 % otrok ocenjuje, da bodo pri svojem prihodnjem delu uporabljali družbene medije, sledijo komunikacijska tehnologija (31 %) in nosljiva tehnologija (28 %), 18 % pa meni, da bodo uporabljali umetno inteligenco. Podobno v Združenem kraljestvu, Italiji, Španiji, na Poljskem, v Franciji in na Švedskem 40 % otrok meni, da bodo v svoji prihodnji sanjski službi uporabljali družbene medije, 29 % pa jih meni, da bodo uporabljali komunikacijsko tehnologijo.
· Pri otrocih je več kot trikrat bolj verjetno, da bodo znanje o načinih služenja denarja črpali iz gledanja ustvarjalcev digitalnih vsebin kot iz tradicionalnih virov, kot so knjige (34 % proti 11 %).
· ‘Kot vir navdiha prednjačijo TikTokerji in YouTuberji. Družbeni mediji in ustvarjalci vsebin se kažejo kot najvplivnejši dejavniki pri spodbujanju idej (52 %) v primerjavi z bolj običajnimi viri navdiha, kot so risanje in pisanje (40 %) ter pogovori z odraslimi (39 %). Ugotovitve za Slovenijo so podobne ugotovitvam na drugih trgih (Združeno kraljestvo, Italija, Španija, Poljska, Francija, Švedska), kjer družbeni mediji in ustvarjalci vsebin (54 %) prednjačijo pred klepetom s prijatelji (35 %) in risanjem ali pisanjem (36 %).
Inovativni umi se za ‘ultimate convenience’ (ultimativno priročnost) obračajo k robotom in umetni inteligenci
Naslednja generacija ima jasno predstavo o tem, kako bo tehnologija, kot je umetna inteligenca, oblikovala njeno prihodnost. Ko so pripadnike generacije alfa povprašali o inovacijah, ki bi jim lahko olajšale življenje v odrasli dobi, so se kot glavni trend izkazali roboti in stroji, ki opravljajo vsakodnevna opravila, kot so čiščenje sobe, delo v službi in kuhanje.
Konkretni primeri za Združeno kraljestvo, Italijo, Španijo, Poljsko, Francijo in Švedsko so med drugim:
· “Robotska različica mene, ki bi hodila v službo, da bi lahko ostal doma in se sproščal ter zabaval”
· “Tehnologija umetne inteligence, ki mi omogoča branje misli drugih”
· “Prstan, ki mu lahko postavimo vprašanja za umetno inteligenco, na primer odgovor na vprašanje 8x9”
· “Tehnologija, ki lahko sliši, o čem razmišljam, nato pa to pretvori v sliko na zaslonu ali natisne v 3D”
· “Bančna kartica, zapisana na moj prstni odtis”
· “Naglavni komplet za navidezno resničnost, ki bi ga lahko nosil kot policist in bi mi razkrival identiteto ljudi, ki jih vidim okoli sebe”
· “Telefon, ki počne vse, kar potrebujete, odpira vrata, zaklepa vrata, vklaplja stvari, tako da bi za vse zadostoval le telefon”
· “Programska oprema, ki bi razumela, kaj ljudje v resnici mislijo, ko nekaj rečejo”
· “Prevajalnik v glavi, ki lahko prevede katerikoli jezik”
· “Nogometni čevlji, ki merijo vse statistične podatke tekme in se samodejno sušijo”
Vir: VISA