Vse je odvisno od teže noge

Avtor: Uredništvo, Objavljeno: 10. 09. 2024 05:42:00, Kategorija: Avto tech

Zakaj majhni turbopolnjeni ne dosegajo tako nizke porabe, kot to oglašujejo proizvajalci?

Vse je odvisno od teže noge
Zadnje čase so zelo priljubljeni turbo-polnjeni avtomobili z manjšimi prostorninami, ki naj bi nudili moč, primerljivo z večjimi, pri tem pa ohranili nizko porabo. Zadeva v svoji osnovi sicer drži, a pogosto ne do te mere, kot se oglašuje.

Manjši motorji so seveda lažji, manjši hodi povzročajo manj trenja, manj je črpalnih izgub in še kaj, vse to pa ima za posledico nižjo porabo. Dokler od avtomobila ne zahtevamo moči. Takrat se zadeve spremenijo, saj motor tega seveda ne zmore. Zato se mu doda turbo-polnilnik, katerega naloga je, povedano zelo preprosto, da v motor dovaja več zraka. Kako? Tako, da ga »prisili« vanj. S tem seveda poveča tlak v zgorevalnem prostoru valja, večji tlak pa pomeni, da je potrebno za to, da se obdrži idealna mešanica gorivo-zrak, dodati več goriva. In posledica je seveda več moči motorja.

Ideja je sicer dobra, ni pa vsemogoča. Povečano izgorevanje seveda pomeni večje temperature, te pa povzročajo tako imenovano klenkanje. To nastane, ko se, zaradi visokih tlakov in temperatur, gorivo v nekaterih delih izgorevalnega prostora vžge samodejno in ne takrat, ko to »ukaže« svečka, posedica pa je neprijetno  »ruženje«, klenkanje, ki tudi motorju ni najbolj prijazno.  In kako se rešiti tega klenkanja? Metod je kar nekaj, od spreminjanja kompresijskega razmerja do spreminjanja razmerja gorivo-zrak, vsi pa imajo za posledico zmanjšanje učinkovitosti.

Več o principu delovanja si lahko ogledate v spodnjem videu, ki ga je pripravil sedaj že tudi nam znani Jason Fenske. Za tiste, ki vam ni do poslušanja Jasona, pa kratek odgovor na uvodno vprašanje – majhni turbo-polnjeni motorji so pri vožnji, ki ne zahteva veliko moči, precej bolj ekonomični od »klasike«, ko pa želimo moč (pospeševanje, vožnja v hrib...), pa moramo v izogib klenkanju obogatiti gorivno mešanico, kar seveda pomeni večjo porabo. V praksi se bo to poznalo tako, da boste pri teh motorjih opažali veliko večjo razliko med umirjeno vožnjo in »težko nogo« kot pri navadnih, atmosfersko polnjenih motorjih.


Vir: Engineering Explained/YouTube

preberite še to

Avto tech
Bodo rotacijski motorji doživeli preporod?

Bodo rotacijski motorji doživeli preporod?

Kompaktni Wanklov motor z izjemnim razmerjem med močjo in težo

Avto tech
Če zgori bencinska črpalka, je bencin še na voljo?
Avto tech
Kako pa je to preživel?

Kako pa je to preživel?

Voznik tega avtomobila je imel vso srečo, ki obstaja na svetu…

Avto tech
So krive lutke?

So krive lutke?

Ali ženske pogosteje umirajo v prometnih nesrečah zaradi – napačnih lutk?

Avto tech
Najboljše iz obeh svetov

Najboljše iz obeh svetov

Promocijska vsebina
Novi priključni...

Avto tech
S katerim organom pa ta razmišlja?

S katerim organom pa ta razmišlja?

Električni skiroji so sicer zanimiv način prevoza, a vsemogoči niso…

Avto tech
Je to baterijska revolucija, ki smo jo čakali?

Je to baterijska revolucija, ki smo jo čakali?

Litij-žveplo – je to prihodnost avtomobilske baterijske tehnologije ali še en »modni krik&l...

Avto tech
Hitrejše postavljanje in odstranjevanje zapor

Hitrejše postavljanje in odstranjevanje zapor

Namesto ročnega postavljanja stožcev bi naši darsovci lahko omislili kaj takega.

Avto tech
In mi se pritožujemo!

In mi se pritožujemo!

Vsaka zima na cestah pusti udarne luknje, nad katerimi bentimo. In kaj naj rečejo tile Američani?

Avto tech
Bog ni dober voznik

Bog ni dober voznik

Ženska je pri več kot 190 km/h spustila volan in vožnjo prepustila bogu

Avto tech
Avantura brez meja

Avantura brez meja

Promocijska vsebina
Vse, kar si želi...

Avto tech
Ozimnica...

Ozimnica...

Za težave z avtomobilom so lahko krivi tudi – orehi.