Adijo vztrajnik?

Avtor: Uredništvo, Objavljeno: 10. 05. 2024 05:19:00, Kategorija: Avto tech

Zanimiva ideja, po kateri bi se v štiritaktnih motorjih vztrajnik zamenjal z majhnim elektromotorjem.

Adijo vztrajnik?
Najprej kratka in poenostavljena razlaga za tiste, ki ne veste, kaj je vztrajnik. Štiritaktni motor, kot pove že ime, svoj delovni krog opravi v štirih taktih – v prvem mešanico goriva in zraka posesa v valj, v drugem jo stisne, v tretjem, delovnem, jo vžge, da pride do eksplozije, v četrtem pa izloči izpušne pline. Kot vidimo, je deloven takt le eden, ostali trije pa navor, ki nastane v tem delovnem taktu, dejansko ovirajo oziroma ga slabijo. Da bi se to neenakomerno krožno gibanje nekako ublažilo in bi se kinetična energija kar najbolj ohranjala, imajo motorji z notranjim izgorevanjem vztrajnik. To je, poenostavljeno, težja okrogla plošča, togo pritrjena na gred motorja. Zaradi svoje mase ima plošča seveda večjo vztrajnost kot bi jo imela gola gred. To v praksi pomeni, da ko se bo plošča enkrat zavrtela, jo bo težje ustaviti, saj jo njena vztrajnost potiskala naprej, s tem pa seveda blaži zaviralni učinki ne-delovnih taktov. Pa ne le to - vztrajnik tudi zmanjšuje hrup in vibracije motorja, z zmanjševanjem tresljajev pa posredno ščiti tudi menjalnik pred preveliko obrabo.

A vztrajnik ima tudi svoje slabosti. Težji kot je, težje avtomobil pospešuje in zavira (z motorjem). A ker bi za popolno eliminacijo vztrajnika teoretično potrebovali motor z neskončnim številom valjev, od katerih bi v vsakem trenutku bil eden izmed njih v delovnem taktu in tako zagotavljal konstanten navor na glavni gredi, brez vztrajnika ne moremo. A res?

Američan Randy Moore iz podjetja RK Transportation je prišel na idejo, da bi namesto težkega vztrajnika uporabil lahek kovinski disk, v katerem bi bili majhni elektromagneti, ki bi jih v pravem trenutku (ko je bat v najnižji legi) »tresel«z električnimi impulzi, ki bi tvorili elektromagnetni navor, ki bi se prenašal na gred. S tem bi v bistvu vztrajnik nadomestil z nizkoenergetskim elektromotorjem, ki bi opravljal enako funkcijo, torej »pomagal« pri vrtenju v ne-delovnih taktih. Moore svojo idejo vidi tako v majhnih motorjih, kot so recimo v verižnih žagah, ki začnejo ob večjih obremenitvah pogosto »kašljati«, kot tudi v mopedih, skuterjih in celo dirkalnih avtomobilih, ki bi s to rešitvijo lahko hitreje pospeševali.

Sliši so obetavno. Toda ali zadeva deluje? Prvi poskusi niso bili najbolj obetavni. Prvi prototip, ki je bil izdelan »okoli poceni motorja, narejenega v tujini«, je neslavno razneslo. Razlog je bil baje v tem, ker je Randy za pritrjevanje elektromagnetov uporabil lahke plastične dele, ki se uporabljajo pri vodovodnih napeljavah. A ideja menda le ni za v smeti, zato jo je za vsak slučaj patentiral, zdaj pa išče denar, čas in pogum za ponoven poskus.

Naj mu rata…

Vir: RK Transportation

preberite še to

Avto tech
Bolj zelena električna vozila...

Bolj zelena električna vozila...

Grafenov oksid je vsestranski nanomaterial, ki se uporablja v različnih panogah, vključno z električnimi vozil...

Avto tech
Snežne verige kar del kolesa? Zakaj pa ne…

Snežne verige kar del kolesa? Zakaj pa ne…

Nič več mokrih kolen, razmočenih čevljev ali zmrzujočih prstov.

Avto tech
Vsa čast Henryju!

Vsa čast Henryju!

Če ga ne bi bilo, bi jo voznica precej huje odnesla…

Avto tech
Ko tekmujejo - križišča

Ko tekmujejo - križišča

Nekdo je opravil simulacijo 30 različnih vrst križišč z namenom ugotavljanja pretočnosti. Vse skupaj je...

Avto tech
So prihodnost mestnega prometa tekoči trakovi?

So prihodnost mestnega prometa tekoči trakovi?

Kar zdaj najdemo več ali manj le na letališčih, bi lahko bil začetek mest brez avtomobilov.

Avto tech
Čudne nesreče

Čudne nesreče

Tako so videti prometne nesreče, če se jim odstrani enega od udeležencev.

Avto tech
Renault 5 E-Tech electric

Renault 5 E-Tech electric

Promocijska vsebina
Od klasike do prihodnosti električne mobilnosti.

Avto tech
Ne tako majhna, pa vendar zelo okretna

Ne tako majhna, pa vendar zelo okretna

Bi tole idejo počitniške prikolice iz leta 1974 veljalo obuditi?

Avto tech
Je rumena prekratka?

Je rumena prekratka?

Se tudi vam zgodi, da na semaforju niste prepričani ali naj zavirate ali pospešite?

Avto tech
Je širjenje avtocest res potrebno?

Je širjenje avtocest res potrebno?

Ponekod se je izkazalo, da jih je celo bolje odstraniti...

Avto tech
Dušik ali zrak?

Dušik ali zrak?

Nekateri avtomobilske pnevmatike namesto z zrakom polnijo z dušikom. Zakaj? Zato!

Avto tech
Ni za slabe želodce

Ni za slabe želodce

Če vam na tej cesti ne bo slabo, vam ne bo nikjer…