Nova kvadratna enačba

Avtor: Uredništvo, Objavljeno: 20. 09. 2024 05:23:00, Kategorija: Trendi

Iskanje rešitev kvadratne enačbe se je po 4000 letih poenostavilo.

Nova kvadratna enačba
Se spomnite kvadratnih funkcij in enačb iz srednje šole, kjer ste ničle oziroma presečišča funkcije z osjo x iskali v lažjih primerih po Viettovem pravilu, pri težjih pa po metodi z diskriminanto? Vas malce spomnimo?

Če imamo kvadratno enačbo v obliki x2+bx+c=0, smo razcep po Viettovem pravilu iskali tako,da smo iskali števili, katerih vsota je bila število b, produkt pa število c. V primeru x2-4x-12=0 sta ti dve števili -6 in 2, saj je -6+2= -4 in -6x2= -12 in razcepljena enačba se glasi (x+6)(x-2)=0.

Če je enačba malce bolj zoprna in ima tudi parameter a ali pa sta b in c vrednosti, kjer rešitve ne moremo kar »videti«, se pač uporablja tista znana formula, ki se je verjetno še spomnite:

Ko ste vanjo vstavili a, b in c ste dobili iskani dve rešitvi.

No, matematik Po-Shen Loh z ameriške univerze Carnegie Mellon, je sedaj, kakih 4000 let po tem, ko so Babilonci »izumili« prejšnjo metodo, našel še eno, ki je dokaj preprosta, saj omogoča določanje rešitev le v pomočjo koeficientov b in c (če obstaja tudi a, pač celotno enačbo delimo z njim in dobimo nova b in c). Enačba se glasi:

Vidimo, da sta v njej le koeficienta B in C in da je malce manj zoprna od »originala«. Pa jo preverimo. Vzemimo kvadratno enačbo: 2x2-8x-24=0 in jo poskusimo rešiti. Ker je v njej koeficient a, se ga najprej znebimo tako,da  enačbo delimo z njim. Ostane nam x2-4x-12=0, kar je enak primer kot prej pri Viettovem pravilu. Koeficienta B  in C sta torej -4 in -12. Če ju sedaj vstavimo v »novo« enačbo, lahko kaj hitro izračunamo obe rešitvi.

In kako je Po-Shen Loh prišel do te rešitve? Pravzaprav na dokaj preprost način. Celoten dokaz oziroma postopek si lahko ogledate na tej povezavi, na tem mestu pa le njegova »filozofija«. Pri Viettovem pravilu smo rekli, da iščemo dve števili (x1 in x2), katerih vsota bo koeficient B. Kaj pa povprečje teh dveh števil? To je seveda –B/2. In kje leži to povprečje? Po definiciji med vrednostma x1 in x2, od njiju pa je oddaljeno za nek z. To pomeni, da sta rešitvi enačbe tudi x1=-B/2+z in x2=–B/2-z. Po Viettovem pravilu pa velja, da mora biti produkt rešitev enak koeficientu C, torej moramo prejšnji dve rešitvi zmnožiti C=(-B/2+z)( -B/2-z) = (-B/2)2-z2. Od tu lahko z malo premetavanja izrazimo z in dobimo omenjeno novo formulo.

Je takšno računanje res lažje? Vzemimo naš primer x2-4x-12=0 Vidimo, da je –B/2=-(-4)/2=2, sedaj moramo samo še izračunati z, kar je iz omenjenih številk dokaj preprosto in dobimo 4. To sedaj prištejemo in odštejemo od 2 in dobimo rešitivi. Res je lažje…

Vir: MIT Technology Review

preberite še to

Trendi
Mislil je dobro...

Mislil je dobro...

Možak je ulovil miško in jo spustil na prostost… A usluga ni bila ravno dobra…

Trendi
Obrazi v pesku

Obrazi v pesku

Obstaja naprava oziroma robot, ki na zrncih peska išče – obraze.

Trendi
Skrij se, gepard!

Skrij se, gepard!

Si lahko zamislite, da nekaj pospeši od 0 do 324 km/h v 0,000015 sekunde?

Trendi
Kako napolniti letalo?

Kako napolniti letalo?

Kako spraviti potnike čim hitreje v letalo je prava znanost…

Trendi
Ne, ni vesoljska ladja…

Ne, ni vesoljska ladja…

Ledeniki niso le to, kar vidimo na površju. Na žalost pa jih spoznavamo na zelo škodljiv način&h...

Trendi
Ponovljena evolucija

Ponovljena evolucija

Ptica, ki je izumrla pred 136.000 leti, se je ponovno »vrnila« na otok, kjer je nazadnje živela.

Trendi
Tudi Slovenija je zraven… Recimo…

Tudi Slovenija je zraven… Recimo…

Na seznamu 20 najstarejših podjetij na svetu je tudi eno slovensko, ki pa…

Trendi
Mnogi so poskušali...

Mnogi so poskušali...

Perpetuum mobile je ena tistih stvari, ki že stoletja žgečka človeško domišljijo, deluje pa na ž...

Trendi
Zasloni za na oblačila, kožo in še kam…

Zasloni za na oblačila, kožo in še kam…

Revolucionarni raztegljivi zasloni obljubljajo prelomnico v tehnologiji prikaznih naprav.

Trendi
Praznovanje 20. obletnice igre Half-Life 2

Praznovanje 20. obletnice igre Half-Life 2

Grafične posodobitve, dokumentarec, komentarji razvijalcev in razširjena izdaja knjige Raising the Bar....

Trendi
Hej, Pi, kaj pa ti tu delaš?

Hej, Pi, kaj pa ti tu delaš?

Ludolfovo število lahko najdemo tudi s štetjem medsebojnih trkov dveh teles.

Trendi
»Opišite svoj prdec!«

»Opišite svoj prdec!«

Avstralci bi radi ugotovili, kakšno je stanje črevesja njihovih sodržavljanov in v ta namen zagnali zab...